Rapoarte

Raport 2010

Anul 2010 (etapa unica august-decembrie)

 

            Studierea asa-numitei puteri a imaginii, a implicarii sociale, economice si culturale pe care monumentele purtatoare de reprezentari o aveau in Antichitate, ca veritabile mijloace de comunicare asemeni mijloacelor mass-media moderne, constituie obiectivul major al proiectului propus. Cercetarea noastra urmareste studierea interdependentei dintre imagine (ca sursa istorica vizuala) si informatie scrisa/cunoastere precum si a dialecticii dintre reprezentare si semnificatia data acesteia in civilizatiile antice (sec. al VI-lea a.Chr. – sec. al IV-lea p.Chr.). In ultimele decenii rolului avut de culoare, de policromie, in arhitectura si sculptura antica, mentionat in tratatele de istoria artei inca din sec. al XVIII-lea, i se recunoaste din ce in ce mai mult importanta, nu in ultimul rand datorita rezultatelor cercetarilor pluridisciplinare.

            Noutatea abordarii propuse de proiect consta in studierea rolului si semnificatiei acordate reprezentarii si monumentului ca un intreg (templu, cladire publica, monument votiv sau monument funerar) la momentul realizarii sale si in comunitatea unde a fost initial expus, mai ales in cazul in care contextul arheologic al descoperirii este cunoscut si cand este disponibila si informatie scrisa (inscriptii si/sau descrieri antice). Observarea comportamentului antic in privinta alegerii modelelor, a realizarii propriu-zise, a transformarii si a expunerii in functie de criterii legate de provenienta/originea populatiei, mediul cultural si social (in colonia sau provincia de origine sau de adoptie) apare astfel mult mai elocventa. Investigatia arheologica, alaturi de cea pur tehnica, pluridisciplinara (prin cele mai noi metode disponibile precum fotografie cu fluorescenta si reflexie de ultraviolete, fotometria cu reflexie spectrala etc.), sunt completate de cercetarea iconografica de specialitate, valorizand toate categoriile de izvoare disponibile (scrise, numismatice, arheologice, inclusiv contextele arheologice propriu-zise).

 

 

Obiectivele proiectului

            Desfasurarea proiectului vizeaza documentarea monumentelor in muzee si colectii, pe de o parte, dublata de o minutioasa cercetare analitica si comparativa si, pe de alta parte, de prelucrarea integrata  si comparativa a informatiei provenite din diferite categorii de surse.

Reprezentarile antice (ca sursa istorica vizuala) si izvoarele scrise din Antichitate sunt in mod traditional studiate separat, chiar de discipline de sine statatoare. Caracterul exploratoriu (nu numai pentru cercetarea din Romania) cat si inter- si pluridisciplinar al proiectului este sintetizat de obiectivul major final si anume studierea asa-numitei puteri a imaginii, a implicarii sociale, economice si culturale pe care monumentele purtatoare de reprezentari o aveau in Antichitate.

            Motivatia o constituie necesitatea abordarii si aprofundarii cercetarii reprezentarilor, iconografiei, sistemelor semantice si a diferitelor tipuri de informatie scrisa/cunostinte considerate a fi valori reprezentative pentru o populatie sau o regiune si care prin intrepatrunderea, transmiterea, transformarea si dezvoltarea lor au avut ca rezultat adevarate complexe si sisteme culturale antice.

            Proiectul consta din mai multe studii de caz reprezentative care vor investiga subiecte si categorii de materiale arheologice pentru ca in final sa le plaseze in cadrul larg al unor structuri politice si al unor varii spatii culturale definite si constituite (politic si/sau cultural) si sa le integreze in cercetarea comparativa.

            Dintre cele cinci studii de caz din care se constituie proiectul, trei au ca numitor comun decorul policrom de pe statuaria antica, monumentele de arhitectura si monumentele funerare: A) Policromia pe statui de cult si votive (epoca preromana si romana); B) Policromia pe monumente funerare (epoca preromana si romana); C) Decorul arhitectonic policrom (epoca preromana si romana); D) Statuaria antica si reprezentarile acesteia pe emisiunile monetare din Pontul Euxin (epoca preromana si romana); E) Studiul ideilor antice asupra rolului imaginilor si al reprezentarii, subiectelor alese si modului de reprezentare si receptiunea lor in epocile ulterioare pana in ziua de azi. Aceasta include abordarea unor chestiuni precum puterea imaginii si a reprezentarii asupra societatii si imaginarului colectiv si presupune discutii interdisciplinare, promovand totodata dialogul cu alte grupe de cercetare si investigand posibile aplicatii ale rezultatelor cercetarii in alte domenii de activitate.

 

            In planul de realizare al proiectului au fost prevăzute pentru anul 2010 urmatoarele obiective:

1. Construirea bazelor de date tip MySQL pentru gestionarea adecvata a documentatiei (care sa includa informatii referitoare la monumente si artefacte, la cercetarile arheologice propriu-zise /contextul descoperirii, la fotografii si la rezultatele cercetarilor pluridisciplinare) si crearea platformei de lucru.

2. a. Identificarea materialelor (piese de arhitectura, sculptura, teracote) de epoca greaca din cetatile grecesti vest pontice de pe teritoriul Romaniei, care prezinta urme de pigment;  

b. Identificarea materialelor de epoca romana (piese de arhitectura, monumente funerare, sculptura, teracote) de interes pentru obiectul proiectului (cu reprezentare, care prezinta urme de pigmenti).

3. Valorizarea surselor numismatice pentru iconografia divinitatilor din coloniile grecesti vest pontice.

 

Diseminare si impact

In biroul directorului de proiect s-a creat un mic centru  de documentare prin achizitionarea de bibliografie de specialitate si prin concentrarea surselor bibliografice din bibliotecile si arhivele personale ale membrilor echipei de proiect.  Se intentioneaza ca acest centru de documentare sa fie, alaturi de platforma online, un nucleu de studiu pentru echipa si colaboratorii proiectului dar si pentru alti colegi, cercetatori si studenti interesati. 

Au fost concretizate rezultatele de etapa in publicatii (vezi lista publicatiilor), comunicari la conferinte nationale si internationale, c
onceptul bazei de date pentru monumentele din piatra si baza de date pentru materialul numismatic, lansarea site-ului de proiect (www.arheomedia.ro) pentru care din ianuarie 2011 este in pregatire lansarea in format .php cu acces direct la bazele de date online.

Raport 2011

 

Anul 2011 (etapa unica ianuarie-decembrie)

 

Activitatea etapei a vizat in primul rand documentarea monumentelor in muzee si colectii. In al doilea rand s-a realizat cercetarea analitica si comparativa si prelucrarea integrata si comparativa a informatiei provenite din diferite categorii de surse.

 

Reprezentarile antice (ca sursa istorica vizuala) si izvoarele scrise din Antichitate sunt in mod traditional studiate separat, chiar de discipline de sine statatoare. Caracterul exploratoriu (nu numai pentru cercetarea din Romania) cat si inter- si pluridisciplinar al proiectului este sintetizat de obiectivul major final si anume studierea asa-numitei puteri a imaginii, a implicarii sociale, economice si culturale avut de aceste monumente purtatoare de reprezentari.

 

Motivatia o constituie necesitatea abordarii si aprofundarii cercetarii reprezentarilor, iconografiei, sistemelor semantice si a diferitelor tipuri de informatie scrisa/cunostinte considerate a fi valori reprezentative pentru o populatie sau o regiune si care prin intrepatrunderea, transmiterea, transformarea si dezvoltarea lor au avut ca rezultat adevarate complexe si sisteme culturale antice.

 

S-au putut selecta astfel o serie de categorii de monumente (reliefuri votive, monumente funerare etc.) care vor constitui obiectul studiilor de detaliu pentru anul viitor, care vor investiga subiecte si categorii de materiale arheologice pentru ca in final sa le plaseze in cadrul larg al unor structuri politice si al unor varii spatii culturale definite si constituite (politic si/sau cultural) si sa le integreze in cercetarea comparativa.

 

Dintre cele cinci studii de caz din care se constituia initial proiectul, trei aveau ca numitor comun decorul policrom de pe statuaria antica, monumentele de arhitectura si monumentele funerare: A) Policromia pe statui de cult si votive (epoca preromana si romana); B) Policromia pe monumente funerare (epoca preromana si romana); C) Decorul arhitectonic policrom (epoca preromana si romana); D) Statuaria antica si reprezentarile acesteia pe emisiunile monetare din Pontul Euxin (epoca preromana si romana); E) Studiul ideilor antice asupra rolului imaginilor si al reprezentarii, subiectelor alese si modului de reprezentare si receptiunea lor in epocile ulterioare pana in ziua de azi. Aceasta include abordarea unor chestiuni precum puterea imaginii si a reprezentarii asupra societatii si imaginarului colectiv si presupune discutii interdisciplinare, promovand totodata dialogul cu alte grupe de cercetare si investigand posibile aplicatii ale rezultatelor cercetarii in alte domenii de activitate.

 

In urma etapei din acest an s-a putut mentine aceasta structura si initia cercetarea de detaliu aferenta, beneficiind atat de colaborarea colegilor din tara cat si de expertiza unor specialisti din Franta , Italia, Grecia, Austria si Germania in ceea ce priveste analiza de material si a urmelor de culoare. Monumentele din calcar s-au dovedit a fi un subiect pe cat de interesant pe atat de provocator din punctul de vedere al problematicii oferite.

 

In planul de realizare al proiectului au fost prevăzute pentru anul 2011 urmatoarele obiective:

 

1. Lansarea si completarea bazelor de date tip MySQL pentru gestionarea adecvata a documentatiei (care sa includa informatii referitoare la monumente si artefacte, la cercetarile arheologice propriu-zise /contextul descoperirii, la fotografii si la rezultatele cercetarilor pluridisciplinare) si lansarea platformei de lucru.

 

2. Introducerea fiselor de monument, in acord cu stipulatiile parteneriatelor cu diferitele muzee si colectii care le gesioneaza, documente inchieate pe parcursul etapei trecute si in acest an.

 

3. a. Identificarea materialelor (piese de arhitectura, sculptura, teracote) de epoca greaca din cetatile grecesti vest pontice de pe teritoriul Romaniei, care prezinta urme de pigment;  

 

b. Identificarea materialelor de epoca romana (piese de arhitectura, monumente funerare, sculptura, teracote) de interes pentru obiectul proiectului (cu reprezentare, care prezinta urme de pigmenti).

 

4. Valorizarea surselor numismatice pentru iconografia divinitatilor din coloniile grecesti vest pontice.

 

 

Aspecte privind Bazele de date pentru gestionarea monumentelor studiate

 

 

Bazele de date pentru gestionarea adecvata a documentatiei (incluzand informatii referitoare la monumente si artefacte, la cercetarile arheologice propriu-zise /contextul descoperirii, la fotografii si la rezultatele cercetarilor pluridisciplinare) si platforma de lucru a proiectului au fost lansate la inceputul anului si folosite de echipa de proiect, de colaboratori si vizitatori.

 

Formatul online al bazei de date pentru monumente antice s-a dovedit o alegere fiabila si utila, permitand lucrul concomitent din mai multe locuri din tara sau de pe glob (cu acces internet).

 

Platforma web a proiectului (www.arheomedia.ro) include si detalii asupra institutiilor partenere, bibliografie, link-uri catre baze de date de profil etc. Principala caracteristica a acesteia s-a dorit a fi flexibilitatea si capacitatea de lucru in timp real, fara complicatii de ordin tehnic.

 

 

 

Identificarea monumentelor antice de interes pentru proiect

 

 

In aceasta etapa s-a continuat valorizarea unora dintre observatiile echipei care a semnalat existenta unui numar considerabil de monumente de interes pe teritoriul Romaniei (circa 7000 monumente din piatra, peste 300 teracote de decor arhitectonic). Ne-am propus, de aceea, pentru inceput, studierea exhaustiva a unui lot de 30 monumente purtatoare de urme de policromie (urme de culori, grunduri etc.) prin cele mai noi metode disponibile (fotografie cu fluorescenta si reflexie de ultraviolete, spectrografia cu infrarosu, fotometria cu reflexie spectrala, difractia Roentgen etc.) alaturi de cele traditionale de clasificare si interpretare.

 

S-a procedat la identificarea unor monumente prezentand urme de culoare in muzeele din Tulcea, Constanta, Histria, Galati, Sebes si Alba Iulia. S-a realizat documentarea bibliografica si de arhiva (dupa caz), in primavara-vara anului 2011 s-au realizat in primul rand analize specifice nedistructive asupra monumentelor purtatoare de urme de culoare. Astfel s-a constatat necesitatea prelevarii unor esantioane si realizarea unor analize de probe minuscule. Procedura de aprobare pentru prelevarea acestor probe este insa destul de anevoioasa, recomandandu-se de aceea concentrarea ei (= reperarea monumentelor si solicitarea intr-un singur demers). Din acest motiv si datorita acordurilor de colaborare incheiate cu Ph. Jockey de la Centre Camille Jullian, Universite de Provence, aceasta campanie intensiva a fost programata pentru vara lui 2012.

 

Acordul incheiat cu dr. Z. Covacef (Constanta) privind catalogul de monumente sculpturale de la muzeul din Constanta s-a materializat in manuscrisul volumului, pregatit acum pentru tipar. Beneficiul proiectului prin colaborarea acestei autoare este mai ales completarea bazei de informatie primara, putandu-se proceda concentrat la investigatiile de specialitate (daca este cazul) respectiv la documentarea fotografica suplimentara si la eventualele analize specifice.

 

Pentru desfasurarea cercetarii in conditii optime s-a decis de catre echipa de proiect, in etapa anterioara, etapizarea documentarii prin cercetarea concentrata pe colectii. Astfel s-a inceput cu muzeele din zona dobrogeana (din Constanta, Tulcea si Histria), cu Muzeul National al Unirii din Alba Iulia si cu colectiile din fondul Muzeului National de Antichitati sectia Lapidarium aflat in custodia Institutului de Arheologie „Vasile Parvan”. S-a continuat cu muzeele din Sebes, Zalau, Bucuresti, Galati, Ploiesti, Pitesti, Caracal si Corabia, incheindu-se cu lapidariul Muzeului Brukenthal din Sibiu.

 

In plus, profitand de un fericit concurs de imprejurari, s-au documentat monumentele descoperite in cursul secolului al XIX-lea la Troesmis, jud. Tulcea, si cumparate de statul francez, fiind acum in custodia Muzeului de Antichitati Nationale de la Saint-Germain-en-Laye. Cercetarea fondurilor de arhiva (de stat si particulare) a fost inceputa la Paris in toamna acestui an si se va finaliza, datorita programarilor necesare, in ianuarie 2012.

 

Beneficiind de colaborarea unuia dintre cei mai buni cunoscatori ai materialului lithic local, dl. geolog A. Baltres de la Institutul Geologic din Bucuresti, siturile de la Troesmis si Halmyris s-au conturat ca obiecte ale unor investigatii aprofundate, luand in consideratie atat locul si contextul descoperirii monumentelor de interes pentru proiect, cat si sursele de material folosite.

 

 Coordonatele principale ale cercetarii reprezentarilor antice, a monumentelor care le poarta, sunt iconografia, sursele de inspiratie si tehnicile folosite la realizarea lor. Rolului avut de culoare, de policromie, in arhitectura si sculptura antica, i se recunoaste importanta, nu in ultimul rand datorita rezultatelor cercetarilor pluridisciplinare de specialitate realizate intensiv la universitatile de la Bochum si Muenchen, de gliptoteca din Copenhaga si de echipe din Franta, Grecia si Spania.

 

 

Asupra metodei de lucru formulate de echipa de proiect se poate spune ca s-a tinut cont de  o serie de studii de specialitate dedicate de comunitatea stiintifica internationala atat iconografiei si iconologiei propriu-zise, cat si valorii mediatice a reprezentarilor in societatile antice (bibliografia completa si actualizata periodic este postata pe site). Astfel investigatia arheologica, alaturi de cea pur tehnica, pluridisciplinara, sunt completate de cercetarea iconografica de specialitate, valorizand toate categoriile de izvoare disponibile (scrise, numismatice, contextele arheologice propriu-zise).

 

Obiectivele acestor demersuri sunt:

 

1) repunerea in valoare a monumentelor intr-un context cat mai aproape de cel original;

 

2) evidentierea rolului si intelesului dat reprezentarilor de societatea antica la momentul realizarii si expunerii monumentului;

 

3) studierea materialelor, tehnicilor si realizatorilor monumentelor cercetate;

 

4) punerea/repunerea in circuitul stiintific a monumentelor studiate prin includerea in baze de date de specialitate si publicatii.

 

 

 

 

Colaborari cu muzee, institutii si personal de specialitate (restaurare-conservare)

 

Abordarea propusa si concretizata in cadrul proiectului are menirea sa prilejuiasca si o colaborare intre institutiile ale caror specialisti sunt implicati in cercetarea si valorificare stiintifica a patrimoniului antic de pe teritoriul Romaniei, atat printr-un management de proiect eficient, cat si prin interconectarea resurselor de care acestea dispun. Cresterea competitivitatii in cercetare dezvoltare prin stimularea parteneriatelor in domeniile prioritare, concretizate in tehnologii, produse si servicii inovative pentru rezolvarea unor probleme complexe au fost urmatile la fael ca si crearea mecanismelor de implementare. Platforma web a proiectului si mai ales colaborarea la baza de date online a muzeelor si colectiilor constituie un cadru adecvat pentru dezvoltarea continua a unei administrari corespunzatoare a valorilor de patrimoniu implicate in cercetarea de fata.

 

Echipa proiectului finalizeaza in prezent un caiet de sarcini/manual care sa puna la dispozitia cercetatorilor si muzeografilor datele minimale, de baza, privind cerintele pentru conservarea, pastrarea, manevrarea si expunerea monumentelor din piatra si mai ales ale celor cu urme de policromie.

 

Pentru inceput s-a lucrat in mod concret la mai multe studii de caz pe monumente din sapaturi arheologice recente de la Histria si Murighiol, impreuna cu un geolog, un desenator,  restauratori de la muzeul din Constanta si cu Fachhochschule Koeln, Catedra de Restaurare piatra (Prof. H.Leisen).

 

Diseminare si impact

 

In cadrul Institutului de Arheologie „Vasile Parvan”, in biroul directorului de proiect, s-a continuat dotarea micului centru de cercetare si documentare prin achizitionarea de bibliografie de specialitate, prin concentrarea surselor bibliografice din bibliotecile si arhivele personale ale membrilor echipei de proiect, prin realizarea unei lithoteci si a arhivei de imagini digitale. Pe parcursul acestui an acest centru de documentare, alaturi de platforma online, s-au dovedit instrumente de lucru deosebit de utile pentru echipa si colaboratorii proiectului dar si pentru alti colegi, cercetatori si studenti interesati. 

 

Raport 2012


Anul 2012 (etapa unica ianuarie-decembrie)

Activitatea etapei a vizat continuarea documentarii monumentelor in muzee si colectii si reperarea exemplelor de sculpturi pastrand urme de policromie. In al doilea rand s-a realizat cercetarea analitica si comparativa si prelucrarea integrata si comparativa a informatiei provenite din diferite categorii de surse.

In planul de realizare al proiectului au fost prevăzute pentru anul 2012 urmatoarele obiective:
1. Selectarea monumentelor care urmeaza sa fie incluse in expozitia din 2013 cu un modul dedicat folosirii policromiei in sculptura antica; planul initial de a include elemente ale expozitiei itinerante Bunte Goetter nu s-a putut materializa datorita considerentelor financiare dar si programarilor deja existente pentru perioada de interes pentru noi (mai-iulie 2013).
2. Corelarea acelor tipuri iconografice care reflecta reproducerea unei statui cu statuaria, in scopul de a castiga astfel noi marturii pentru iconografia vest pontica si pentru cea din lumea greaca.
3. Valorizarea rezultatelor cercetarii prin repunerea in context a materialului arheologic investigat.
4. Completarea bazelor de date tip MySQL pentru gestionarea adecvata a documentatiei (care sa includa informatii referitoare la monumente si artefacte, la cercetarile arheologice propriu-zise /contextul descoperirii etc.).
5. Introducerea fiselor de monument, in acord cu stipulatiile parteneriatelor cu diferitele muzee si colectii care le gesioneaza, documente incheiate pe parcursul etapelor trecute si in acest an.

ASPECTE PRIVIND BAZELE DE DATE PENTRU GESTIONAREA MONUMENTELOR STUDIATE

Baza de date ArheoMedia pentru gestionarea adecvata a documentatiei si platforma de lucru a proiectului s-au dovedit o alegere fiabila si utila, permitand lucrul concomitent din mai multe locuri din tara sau de pe glob (cu acces internet), atat pentru echipa de proiect, cat si pentru colaboratori si vizitatori.
Platforma web a proiectului (www.arheomedia.ro) include si detalii asupra institutiilor partenere, bibliografie, link-uri catre baze de date de profil etc.
In urma discutiilor din cadrul atelierului „Arta romana provinciala in Dacia si Moesia inferior” organizat de proiectul ArheoMedia in cadrul sesiunii internationale PONTICA in octombrie, la Constanta, s-au concretizat cateva urmari ale activitatii desfasurate in cadrul proiectului. Astfel s-a hotarat reluarea si pentru Romania a proiectului international Corpus Signorum Imperii Romani care va urma sa fie coordonat, asa cum s-a inceput in anii 60 ai secolului trecut, de Institutul de Arheologie „Vasile Parvan” al Academiei Romane (dr. C.-G. Alexandrescu). Baza de date ArheoMedia va continua sa existe si sa fie utilizata si mai ales extinsa si dupa terminarea proiectului dorindu-se sa devina versiunea electronica a proiectului Corpus Signorum Imperii Romani Romania si prin aceasta un instrument de lucru indispensabil cercetarii de specialitate.

IDENTIFICAREA MONUMENTELOR ANTICE DE INTERES PENTRU PROIECT

In aceasta etapa s-a continuat valorizarea unora dintre observatiile echipei care a semnalat existenta unui numar considerabil de monumente de interes pe teritoriul Romaniei (circa 7000 monumente din piatra, peste 300 teracote de decor arhitectonic). S-a desfasurat studierea exhaustiva a unui lot de 30 monumente purtatoare de urme de policromie (urme de culori, grunduri etc.) prin cele mai noi metode disponibile (fotografie cu fluorescenta si reflexie de ultraviolete, spectrografia cu infrarosu, fotometria cu reflexie spectrala etc.) alaturi de cele traditionale de clasificare si interpretare. Din motive legate de starea de conservare precara (datorata nu in ultimul rand tratamentului neadecvat si conditiilor de pastrare in depozite) dar si datorita procedurilor legale preliminare necesare, prelevarea de probe in vederea analizelor de pigmenti a fost amanata pentru anul 2013 in ideea de a preleva intr-o singura campanie.
S-a procedat la identificarea unor monumente prezentand urme de culoare in muzeele din Mangalia, Constanta, Histria, Targu Mures, Alba Iulia si Bucuresti. Deosebit de interesante s-au dovedit doua sculpturi votive descoperite in sapaturile recente realizate in cetatea de la Alba Iulia.
O scurta campanie de lucru impreuna cu R. Posamentir de la Universitatea din Tuebingen a dus la reperarea unei serii de monumente din marmura cu urme de culoare in muzeele din Mangalia, Constanta si Histria.
S-a realizat documentarea bibliografica si de arhiva (dupa caz) si s-au realizat in primul rand analize specifice nedistructive asupra monumentelor purtatoare de urme de culoare.
Pentru desfasurarea cercetarii in conditii optime s-a continuat etapizarea documentarii prin cercetarea concentrata pe colectii. Astfel s-a inceput continuat cu muzeele din zona dobrogeana (din Mangalia si Histria), cu Muzeul National al Unirii din Alba Iulia si cu colectiile din fondul Muzeului National de Antichitati sectia Lapidarium aflat in custodia Institutului de Arheologie „Vasile Parvan”. La acestea s-au adaugat muzeele din Deva, Turda, Targu Mures si Dej.
S-a continuat documentarea monumentelor provenite de la Troesmis, jud. Tulcea, atat la Paris si Saint-Germain-en-Laye, cat si in colectiile din Romania (Galati, Bucuresti, Iasi, Calarasi). Cercetarea fondurilor de arhiva (de stat si particulare) inceputa la Paris in toamna anului trecut a fost aproape finalizata in ianuarie 2012. Troesmis constituie astfel unul dintre putinele exemple de situri ale caror monumente din piatra au putut fi investigate dincolo de analiza antiquarica a obiectului in sine. Alaturi de acest exemplu in cadrul proiectului au fost studiate sau se afla in curs de investigare monumentele de la Halmyris, Histria, Callatis si Tomis.
Beneficiind de colaborarea domnului geolog A. Baltres de la Institutul Geologic din Bucuresti, pentru siturile de la Troesmis si Halmyris au putut fi luate in consideratie atat sursele de material folosite cat si locul si contextul descoperirii monumentelor de interes pentru proiect. Unele dintre rezultate au putut fi prezentate congresului asociatiei internationale ASMOSIA in luna mai, la Roma.

Coordonatele principale ale cercetarii reprezentarilor antice, a monumentelor care le poarta, sunt iconografia, sursele de inspiratie si tehnicile folosite la realizarea lor. Rolului avut de culoare, de policromie, in arhitectura si sculptura antica, i se recunoaste importanta, nu in ultimul rand datorita rezultatelor cercetarilor pluridisciplinare de specialitate realizate intensiv la universitatile de la Bochum si Muenchen, de gliptoteca din Copenhaga si de echipe din Franta, Grecia si Spania.
Monumentele antice de pe teritoriul Romaniei (decor arhitectonic, sculptura, monumente funerare), desi valori de patrimoniu national, au fost rareori studiate dincolo de un simplu catalog. Proiectul ARHEOMEDIA si-a propuns investigarea unor monumente din zona asa-zis periferica a lumii antice (atat pentru perioada greaca cat si pentru cea romana), acolo unde potentialul este existent atat pentru monumente din marmura cat si pentru cele executate in materiale locale (calcare), fiind cu atat mai importanta observarea comportamentului antic in privinta alegerii modelelor, a realizarii propriu-zise, a transformarii si a expunerii in functie de criterii legate de provenienta/originea populatiei, mediul cultural si social (in colonia sau provincia de origine sau de adoptie). Au putut fi astfel documentate aproape 3000 monumente care urmeaza sa fie incluse in baza de date in acord cu termenii si conditiile impuse de muzeele si colectiile care le gestioneaza.


VALORIZAREA SURSELOR NUMISMATICE PENTRU ICONOGRAFIA DIVINITATILOR DIN COLONIILE GRECESTI VEST PONTICE
Proiectul si-a propus identificarea unora dintre statuile care trebuie sa fi ornat templele si locurile publice ale coloniilor pontice. Monedele prezinta un interes si un avantaj deosebite pentru studiul statuilor antice si al iconografiei. Piesele de sculptura se afla de cele mai multe ori intr-un stadiu de conservare fragmentar, incat uneori insasi identificarea personajului reprezentat devine dificila. Sursele scrise, pe de alta parte, sunt rareori descriptive iar in cazul coloniilor din Marea Neagra aproape ca lipsesc. Studiul monedelor suplineste aceste lacune ajutand la reconstituirea fizionomiei unor opere astazi mutilate sau pierdute.
Doctoranda Florina Panait Birzescu a reusit in acest an finalizarea si sustinerea tezei de doctorat cu titlul Cultul lui Apollo în coloniile grecești din Marea Neagră. Pentru pregatirea si finalizarea lucrarii cercetarea desfasurata in cadrul proiectului ArheoMedia au avut astfel o utilitate evidenta.


COLABORARI CU MUZEE, INSTITUTII SI PERSONAL DE SPECIALITATE (RESTAURARE-CONSERVARE)
Abordarea propusa si concretizata in cadrul proiectului are menirea sa prilejuiasca si o colaborare intre institutiile ale caror specialisti sunt implicati in cercetarea si valorificare stiintifica a patrimoniului antic de pe teritoriul Romaniei, atat printr-un management de proiect eficient, cat si prin interconectarea resurselor de care acestea dispun. Cresterea competitivitatii in cercetare dezvoltare prin stimularea parteneriatelor in domeniile prioritare, concretizate in tehnologii, produse si servicii inovative pentru rezolvarea unor probleme complexe au fost urmatile la fael ca si crearea mecanismelor de implementare. Platforma web a proiectului si mai ales colaborarea la baza de date online a muzeelor si colectiilor constituie un cadru adecvat pentru dezvoltarea continua a unei administrari corespunzatoare a valorilor de patrimoniu implicate in cercetarea de fata.
Pentru inceput s-a lucrat in mod concret la mai multe studii de caz pe monumente din sapaturi arheologice recente de la Histria si Murighiol, impreuna cu un geolog, un desenator,  restauratori de la Institutul de Arheologie Vasile Parvan din Bucuresti si de la muzeele din Constanta  si Alba Iulia. Deosebit de importanta pentru schimbul de experiente si idei a fost participarea acestora, alaturi de arheologi, la atelierul organizat in octombrie la Constanta.


DISEMINARE SI IMPACT
Proiectul ArheoMedia a facut posibila si in acest an dotarea micului centru de cercetare si documentare prin achizitionarea de bibliografie de specialitate, prin extinderea lithotecii si a arhivei de imagini digitale, devenite adevarate instrumente de lucru pentru cercetatori si studenti interesati.
Rezultatele cercetarii si problemele puse pe parcursul acesteia au fost prezentate atat specialistilor (in cadrul unor conferinte nationale si internationale si la universitati) cat si publicului larg, in expozitii temporare si muzee. 

Au fost concretizate rezultatele de etapa dupa cum urmeaza:

1.    Publicatii si comunicari sustinute de membrii echipei proiectului:
2.    Conceptul caietului de sarcini pentru expozitia temporara “Zei si oameni. Monumente votive si de cult in Antichitate pe teritoriul Romaniei”, valorificare a cercetarilor desfasurate in cadrul proiectului ArheoMedia in specia in ceea ce priveste   iconografia, monumentele din piatra prezentand urme de culoare si soarta monumentelor antice (in epocile antica, medievala si moderna). Expozitia va avea mai multe module prezentate la Bucuresti, Alba Iulia si Constanta si va beneficia de o publicatie cu studii de specialitate si catalog.

3.    Organizarea atelierului “Arta Romana provinciala in Dacia si Moesia inferior”, impreuna cu Muzeul National de Istorie si Arheologie Constanta, in cadrul sesiunii internationale PONTICA (octombrie 2012) – au sustinut comunicari atat membrii echipei, cat si arheologi, restauratori si conservatori de la muzee si universitati din tara; unele dintre contributii vor fi publicate ca un grupaj in revista Dacia NS.

4.    Participarea la expozitia itineranta franco-romana „Dobrogea entre terre et mer, l’empreinte du temps et des hommes”, gazduita de Muzeul National al Taranului Roman din Bucuresti (mai-iulie) si apoi de Institutul de Cercetari Eco-Muzeale Tulcea (septembrie); membrii echipei de proiect, impreuna cu dl. geolog A. Baltres, au realizat mai multe module care au valorificat rezultatele cercetarilor in curs in cadrul ArheoMedia in siturile de la Troesmis si Histria.

5.    Extinderea si perfectionarea bazei de date online ArheoMedia in scopul utilizarii acesteia incepand din 2013 ca o versiune electronica pentru seria Corpus Signorum Imperii Romani Romania, asigurand in acest fel continuarea directiilor de cercetare incepute in cadrul proiectului.

Raport 2013

Anul 2013 (etapa unica ianuarie-august)

Membrii echipei de cercetare au luat parte la organizarea celui de-al XIII-lea Colocviu International de Arta Romana Provinciala in Romania. In cadrul acestuia au fost prezentate proiectul Archeomedia precum si proiectul Corpus Signorum Imperii Romani. Romania in cadrul caruia se asigura continuarea directiei de cercetare deschise de proiectul TE 113. 
Tot in acest cadru Florina Panait Bîrzescu si-a prezentat rezultatele temei principale de cercetare din cadrul proiectului Archeomedia, si anume un studiu dedicat iconografiei monetare cu titulul „Local cult statues or itinerant coin-types? Some remarks on the iconography of the Western-Pontic coinage”, la al XIII-lea Colocviu Internațional de Artă Romană Provincială, mai 2013,
Cristina-Georgeta Alexandrescu a coordonat realizarea si editarea volumului Jupiter on your side... Gods and Humans in Antiquity in the Lower Danube area (București 2013), volum de studii si catalog care insoteste expozitiile temporare deschise la Bucuresti (cu acelasi titlu), Alba Iulia si Constanta. La Bucuresti expozitia este organizata de Institutul de Arheologie „Vasile Parvan” in Casa Memoriala dr. G. Severeanu (iunie-septembrie 2013). Modulele tematice ale expozitiei prezinta cateva dintre temele speciale cercetate si in cadrul Archeomedia, integrand rezultatele obtinute. Astfel este prezentata problematica policromiei statuariei antice si exemple de caz investigate in Romania. Soarta monumentelor antice dupa utilizarea initiala este un alt aspect pe care echipa de proiect l-a investigat si ale carui rezultate au fost deja prezentate intr-un studiu special de C.-G. Alexandrescu.
 
Membrii echipei de proiect semneaza si studii individuale in publicatia care insoteste expozitia:
Iulian Birzescu, ”The Kosmos of Greek Sanctuaries on the shores of the Black Sea before the Roman Conquest”.
Florina Panait-Birzescu, „Deities on the coins of Histria, Tomis and Callatis”.

Rezultate ale cercetarilor desfasurate asupra unor monumente din coloniile grecesti au fost prezentate de Iulian Birzescu si colaboratori spre publicare in doua reviste internationale de specialitate:
Iulian Birzescu, ”Ein frühklassischer Torso aus der Tempelzone von Histria“, Athenische Mitteilungen 127, 2012 (ERIH category INT1).
Iulian Birzescu si Richard Posamentir, „Grabstelen mit Bemalung aus Histria, Tomis und Kallatis”, Eurasia Antiqua 2013 (ERIH category INT1).

Echipa de cercetare a manifestat preocupări constante pentru mediatizarea si conectarea proiectului la ultimele tendinte nationale si internationale in domeniu.

REZULTATE ARHEOMEDIA 2010-2013

A. VOLUME

-Mihail Zahariade, Cristina-Georgeta Alexandrescu, Greek and Latin Inscriptions from Halmyris. Inscriptions on stone, signa, and instrumenta  found between 1981 and 2010. Halmyris Monographs Series II, British Arhcaeological Reports International Series 2261 (Oxford 2011).

-Zaharia Covacef, Sculptura antică din expoziţia de bază a Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa. Ancient sculpture in the permanent exhibition of the Museum of National History and Archaeology Constanţa. Bibliotheca Tomitana VIII. IMΛGINES 2 (Cluj-Napoca 2011), 276 pagini, 146 ilustraţii.

-Cristina-Georgeta Alexandrescu (ed.), Jupiter on your side... Gods and Humans in Antiquity in the Lower Danube area (București 2013).

 

 

B. Articole

-Cristina-Georgeta Alexandrescu, Roman Provincial Art. Methodological approach and perspectives based on the Lower Danube dossier, Antiquity 2014.
-Cristina-Georgeta Alexandrescu, Grabmedaillon eines Benefiziariers und seiner Familie aus Dakien, Archaeologisches Korrespondenzblatt (sub tipar).
-Cristina-Georgeta Alexandrescu, Text and image on votive monuments from Dacia and Moesia inferior. Considerations on dedicants, craftsmanship and iconography, Dacia N.S. 58, 2014.
-Iulian Bîrzescu, Albert Baltres, Noi date cu privire la originea și folosirea pietrei în Zona sacră de Histria în perioada arhaică, SCIVA 64/1-2, 2013, 5-21.
-Iulian Bîrzescu, The Kosmos of Greek Sanctuaries on the shores of the Black Sea before the Roman Conquest, în: C.-G. Alexandrescu (ed.), Jupiter on your side... Gods and Humans in Antiquity in the Lower Danube area (București 2013).
-Iulian Bîrzescu, Ein frühklassischer Torso aus der Tempelzone von Histria, Athenische Mitteilungen 127, 2012 (sub tipar).
-Iulian Bîrzescu, Richard Posamentir, Grabstelen mit Bemalung aus Histria, Tomis und Kallatis, Eurasia Antiqua 2013 (sub tipar).
-Florina Panait Bîrzescu, Apollon Bores/Boreas in den griechischen Koloniestädten des Schwarzmeergebietes, Dacia NS 54, 2010, 97-105.
-Florina Panait Bîrzescu, Le culte d’Apollon dans les cites grecques de la Mer Noire : l’apport de la documentation iconographique, Dacia NS 57, 2013, 81-97.

C. Teza de doctorat

-Florina Panait Bîrzescu, ”Cultul lui Apollo în coloniile grecești din Marea Neagră”, lucrare susținută la Institutul de Arheologie Vasile Pârvan, ianuarie 2012, sub coordonarea dnei dr. Maria Alexandrescu Vianu (membrii comisiei: preș. acad. Alexandru Vulpe, prof. univ. dr. Alexandru Avram, dr. Livia Buzoianu, dr. Mihaela Mănucu-Adameșteanu) rezumat_florina birzescu.pdf.

 

D. Organizarea de manifestări ȘtiinȚifice

-Atelierul “Monumente antice din piatră purtătoare de decor descoperite pe teritoriul României. Arta romană provincială din Dacia și Moesia inferior” organizat în cadrul sesiunii PONTICA în octombrie 2012 la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța.

-Al XIII-lea Colocviu internațional de Artă  Romană Provincială, București -  Alba Iulia – Constanța, 27 mai – 3 iunie 2013 (http://csircolloquium13.arheomedia.ro/).

E. Diseminare - ExpoziTII

-Expoziția „Dobrogea entre terre et mer, l’empreinte du temps et des hommes, Bucarest 12 mai – 15 juillet” (2012), expoziție găzduită de Muzeul Național al Țăranului Român – modulele Histria și Troesmis.

-Expoziția „Jupiter de partea … Zei și oameni în Antichitate la Dunărea de Jos” organizată de Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” în Casa Memorială dr. G. Severeanu, București (iunie-septembrie 2013); expoziția are beneficiază și de un volum cu studii și catalog.

 

F. Participarea la conGRESE. CONFERINȚE invitate

-Cristina-Georgeta Alexandrescu, "Local stones used in the Roman sites of northern Moesia inferior" - a X-a Conferinta internationala a Asociatiei pentru Studiul marmurelor si altor pietre in Antichitate (ASMOSIA), 20-26 mai 2012.

-Cristina-Georgeta Alexandrescu, "Text and image on votive monuments from Dacia and Moesia inferior. Considerations on dedicants, craftsmanship and iconography", al XIV-lea Congres de International de Epigrafie Greaca si Latina, Berlin, 27-31 august 2012.

-Cristina-Georgeta Alexandrescu, "With the legion around the (Roman) world: soldiers of the legio V Macedonica and their funerary monuments", Sesiunea internationala ‘Aegyssus 2000 - Romanii la Marea Neagră în vremea lui Augustus: evidenţa izvoarelor literare, arheologice şi numismatice’, ICEM Tulcea, 5-9.06.2012.

-Cristina-Georgeta Alexandrescu, "On the funerary medallion of a Roman family in the lapidarium of the County Museum for Archaeology and History in Ploieşti",  Sesiunea internationala a Muzeului Judetean de Istorie Ploiesti, 21-23.08.2012.

-Iulian Bîrzescu, „La Zone Sacrée d‘Istros aux époques archaïque et classique”, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales Paris, martie 2012.

-Iulian Bîrzescu, “Problematica monumentelor cu urme de policromie din coloniile grecești din Marea Neagră: investigare, expunere, conservare” la atelierul „Arta romană provincială din Dacia și Moesia Inferior” organizat în cadrul proiectului la sesiunea internațională de comunicări Pontica a Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, din octombrie 2012.

-Florina Panait Bîrzescu, „Iconografia lui Apollo Ietros în cetăţile greceşti din Marea Neagră”, Sesiunea Naţională Pontica, Constanţa.

-Florina Panait Bîrzescu, „Le culte d’Apollon dans les cites grecques de la Mer Noire : l’apport de la documentation iconographique”, în cadrul Seminarului de istoria religiilor, Centrul Gernet-Glotz, Paris.

-Florina Panait Bîrzescu, „Considerații asupra iconografiei divinităților de pe emisiunile cetăților vest-pontice”, la atelierul „Arta romană provincială din Dacia și Moesia Inferior” organizat în cadrul proiectului la sesiunea internațională de comunicări Pontica a Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, din octombrie 2012.

-Florina Panait Bîrzescu, „Local cult statues or itinerant coin-types? Some remarks on the iconography of the Western-Pontic coinage”, la al XIII-lea Colocviu Internațional de Artă Romană Provincială, mai 2013.

 

Academia Română
Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan"
str. Henri Coandă 11, RO-010667 Bucureşti

Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice
din Invăţământul Superior

str. Schitu Măgureanu nr. 1, RO-050025 Bucureşti